Part 4 – Patsastellaan: Walking in Her Shoes / Jalanjälkiä Kalliossa

Trying out the architecture exposure glasses by Nanna Johansson at the Memorial to Women in Times of War, 20.8.2017 Photo: Ville Vuorenmaa



In August 2017 nynnyt were invited to organise a party for a series of events that celebrate the public sculptures of Helsinki. The project, called ‘Patsastellaan: Parties of Public Sculptures’, is initiated by artist James Prevett, and the party thrown by nynnyt was its third part.

nynnyt organised a walking party: ‘a trip through layers of time, looking at herstories of the wars in Finland, looking at invisible things, looking at dicks and their shadows, bringing you facts & absurdist party tricks – an escapade of women, walking and wine.’

This was a two-hour tour through the districts of Kallio and Vallila in Helsinki, following a narrative that shone light on women’s histories from the times of war in Finland, which are, despite their great value and importance, usually left in the background of stories of male heroes. The walk started from the memorial to leftist politician and activist Miina Sillanpää, who was a key advocator for women’s rights through and after the times of war, continuing to pass all together eight art works. nynnyt draw their public’s attention to anecdotes and facts they had found through research of women’s histories in Finland, and to the deficiencies of both written histories and public sculptures in representing an encompassing ‘people’. During the walk, several toasts to notable women were made, and a playlist of songs about Helsinki, walking and womanhood brought a welcomed addition of female artist to the male dominated list of sculptors. Finally, nynnyt voiced their dreams about what the Helsinki Art Museum’s public collection should include in the future: artworks of women by women, memorials to minorities, representations of all kinds of bodies and life stories, and asked a question central to the narrative of the walk: Who is the public that public sculptures are made for?

The sculptures of the walk included:

Aimo Tukiainen: The Torch (Memorial to Miina Sillanpää), 1968
Heikki Häiväoja: Memorial to Women in Times of War, 1996
Jussi Mäntynen: The Bear on the Anthill, 1931
Panu Patomäki: The Worker Mother, 1996
Aukusti Veuro: Welder, 1948
Sari Nikola: Turbulence, 2002
Wäinö Aaltonen: Mother and Child / The Future, 1945
Kai Noramies: The Game of the Young, 1959

Patsastellaan is an ongoing project by James Prevett where artists or collectives are invited to throw a party for a public sculpture in Helsinki. The artists choose the sculpture, define the party and invite its guests. They re-activate public sculptures from a contemporary viewpoint and stimulate their public consciousness. What do we choose celebrate and why? What is the public and who is it for?

The parties have been generously supported by Kone Foundation and The Arts Promotion Centre Finland.


//

Elokuussa 2017 taiteilija James Prevett kutsui nynnyt järjestämään juhlan osana hänen organisoimaansa tapahtumasarjaa ‘Patsastellaan: Parties for Public Sculptures’. nynnyjen juhla, nimeltään ‘Walking in Her Shoes / Jalanjälkiä Kalliossa, ja se oli Patsastellaan-sarjan kolmas osa.

nynnyt järjestivät kävelyjuhlan, jossa kuljettiin ajan kerrosten poikki Helsingin Hakaniemestä Vallilaan. Kävelyreitin varrella ‘katsottiin menneisyyteen, etsittiin naisten jälkeensä jättämiä historioita ja yritettiin nähdä näkymätön. Luvassa myös: kikkelit ja niiden varjot, anekdootteja eri ajoilta, bilesoittolista sekä viiniä.’

Kierros Helsingin Kalliossa ja Vallilassa kesti kaksi tuntia ja seurasi poukkoilevaa tarinaa, joka valotti miesten kertomien sankaritarinoiden taustalle usein hautautuvia naisten historioita sodanajan Suomesta. Kävelykierros alkoi vasemmistopoliitikko-aktivistin Miina Sillanpään muistomerkiltä ja jatkui ohittaen yhteensä kahdeksan taideteosta, jotka kaikki kuuluvat Helsingin Taidemuseon julkisen taiteen kokoelmaan. Matkan varrella nynnyt kertoilivat faktoja ja anekdootteja tutkimuksestaan, joka on perehtynyt naisten historiaan 1900-luvun alkupuolen Suomessa. He toivat esiin myös puutteita, joita olivat löytäneet sekä kirjoitetuissa historioissa että Helsingin julkisten veistosten kokoelmassa. Kävely sisälsi sarjan maljoja merkittäville naisille sekä soittolistan, joka toi naisnäkökulmia miestaiteilijoiden dominoimaan veistostarjontaan. Lopuksi nynnyt lausuivat ääneen toiveen HAMin julkisten veistosten kokoelmalle: voisiko se sisältää myös naisten tekemiä veistoksia naisista, muistomerkkejä vähemmistöjen edustajille, sekä monimuotoisempia esityksiä erilaisista kehoista ja elämäntarinoista? Kierroksen keskeinen kysymys jäi yhä avoimeksi: ketä varten julkiset veistokset ovat?

Kävelyn veistokset:

Aimo Tukiainen: Soihtu / Miina Sillanpään muistomerkki, 1968
Heikki Häiväoja: Sodanajan naisen muistomerkki, 1996
Jussi Mäntynen: Mesikämmen Muurahaispesällä, 1931
Panu Patomäki: Työläisäiti, 1996
Aukusti Veuro: Hitsaaja, 1948
Sari Nikola: Myllerrys, 2002
Wäinö Aaltonen: Äiti ja Lapsi / Tulevaisuus, 1945
Kai Noramies: Nuorten Leikki, 1959

Patsastellaan: Parties for Public Sculpture on James Prevettin ideoima tapahtumasarja, joka kutsuu juhlistamaan julkisia veistoksia eri puolilla Helsinkiä.Taiteilija tai kollektiivi valitsee mieleisensä veistoksen, määrittelee juhlan luonteen ja kutsuu vieraat. Juhlien tarkoituksena on herättää julkiset veistokset eloon ja lisätä niiden tunnettavuutta. Mikä on muistamisen tai juhlimisen arvoista ja miksi? Mitä tarkoittaa julkinen? Kenelle julkinen tila kuuluu?

Juhlia ovat taloudellisesti tukeneet Koneen Säätiö ja Taiteen edistämiskeskus.